14 augusti 2007

Ta ut tuggummit och sträck på dig!

(Foto: Anna Evenius)

Nu är jag hemma från en otroligt rolig och givande kurs och kan numera titulera mig legitimerad skolfotograf! *fniss* Det är alltså detta jag ska syssla med intensivt under hösten, för att sedan förhoppningsvis återigen arbeta med inredningsfotografering, som jag gillar.

Idag bär det av till en skola för att plåta personalen. En bra början och uppvärmning inför det som komma skall - alla eleeeever...*gulp* Det kommer inte bli mycket tid över till annat under denna period, så om det verkar tyst här, så vet ni vad jag gör. Men jag kommer tillbaka när jag kan andas igen.

Igår övade jag porträttfotografering hemma, med mina barn, deras kompis och förstås -Ester!

Såååå kul med studioutrustning, säger jag bara. Japp, det lär bli julkort i år. Fattas bara, med de resurser jag nu har.

***

31 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till =)

Anonym sa...

Vad skojigt =) Hoppas det går bra för dig, Ester är iallafall hur snygg som helst på sitt porträtt. Så jag tvekar inte på att eleverna kommer bli lika snygga =)

Nina sa...

men så skojigt anna ! det är inte så lätt att vara skolfotograf - jag har skickat tillbaka för att bilderna har varit katastrof !
jag tycker du är jätteduktig och jag är stolt som en tupp att du gjorde det !

mitt fyrverkeri sa...

Yeeeej! Grattis!

J sa...

Vad kul! Grattis!

Anonym sa...

Lydig hund...ja, jag menar, att hon bara sådär utan vidare tog ut tuggummit och sträckte på sig *ss*

All lycka till dig! Du ska inte söder om Stockholm och fota också? Det kommer i alla fall finnas två icke tuggummituggande pojkar (får jag i alla fall hoppas) att fota på en skola där;-)

Kram M

Anonym sa...

vad roligt med utbildning och bra utrustning - men att fota skolungar är nog inte det lättaste.... :) Det kommer man ju ihåg hur det var ;)

Anonym sa...

Hej,

Vad spännande! Jag jobbade under en höst för tre år sedan skolfotograf. Främst i södertälje. Fotade en massa gymnasieelever. Vilket företag är det du kommer jobba för?

Det var ett jätteroligt jobb, fast även ganska slitigt. Jobbigast var allt bärande och kånkande på all utrustning. *puhh* Men man blir stark och jag gick även ner ett par kilo, då man (jag) aldrig fick någon tid över att fika och äta godis :)

Lycka till och sätt dig i respekt hos eleverna innan de ens hunnit innanför dörren. Det vinner man mycket tid på! :)

Anonym sa...

Ett stort grattis från mej!!! Det kommer att gå så bra!!Vad fin hon är Ester. Lyckatillspark!!
kram

Lox sa...

Ester är hur söt som helst. Lycka till som skolfotograf!

Anna sa...

Radhusidyll: Tackar! :-)

Tinitott: Tror du det? Att eleverna blir lika snygga som Ester? Går det? ;-)

Styggalillaloppan: Nej, inte lätt, men jag ska göra mitt allra bästa för att de ska se kanonbra ut.

Maza: Hihi, tack!

Jesso: :-) Tackar!

Mams: Du, hon är extremt lydig. Fast sen fick hon tuggummit i tassen och får inte bort det...;-)
Jag har norra Stockholm, och tur är väl det, skulle inte hitta söder om stan.

Vildängel: Ja, det är verkligen jättekul! Nej, det är nog inte lätt. Beror lite på vilken ålder det är på barnet, tycker jag.

Annica: Jaha, vad roligt! Då vet du vad jag snackar om. Jag jobbar för Photomic. Jodu, jag har nog hört och insett hur slitit det är, samt att man magrar. Men det är väl inte fel...;-)

Tack för tipset, det ska jag tänka på.

Tina: Tack för sparken! :-) Ja, visst är hon söt?

Lox: Ester tackar och bockar. Och jag med!

Anonym sa...

Så roligt och så glad jag blir för din skull. Du kommer nu att få jobba som fotograf!!
Grattis och det kommer att gå så bra det är jag övertygad om!

Li-Mak sa...

Snacka om att du vet vad du gör. Du är sååå duktig. Lycka till i höst :)....Kram linda

Signes Vind sa...

Vilken söt elev - vilken klass går Ester i?
Matilda (2 år) kommer nog få gå om alla klasser - kan inte sitta still och Matilda (7 år) doktorerar snart - så olika kan Golden retrievrar vara!

Anonym sa...

Vad kul!
Vi har en kompis och också gick sådan utbildning och jobbade som skolfotograf en period och han tyckte det var jättekul.
Kram Lallis

Anonym sa...

Vad kul, skolfotograf! Mina barn såg jättesura ut på skolfotona ett år. Jag frågade varför och fick veta att de blev sura när han försökte skoja genom att säga "kalsong". De tyckte att han undervärderade deras humoristiska inteligens. Typ! ;-) Vad fin Ester är!

Anonym sa...

Så kul , ett stort GRATTIS!!
När jag ser den suveräna bilden på Ester hoppas jag verkligen att det är Du som kommer upp och fotar våra barn:D

Anonym sa...

Älvsjö ligger norr om stan visste du inte det? Jag skall ringa din chef och säga att det hursomhelst måste vara ditt område. Allt annat är ett misstag.

Malin sa...

Så det är det du pysslat med! :) Cool :) Snacka om att du har en SNYGG modell att testa på, så fin hon är söta Ester. Lycka till med nya jobbet! Kram!

Anonym sa...

Men hej på dig, porträttfotografen!
Här händer det grejer!
Vilken utmaning att försöka att regissera en massa skolbarn - men det där fixar du lätt!
Nu kommer det äntligen bli skolfoton med lite stil på...! Heja!

Anonym sa...

Grattis! Snacka om att dom skolorna kommer få sjukt fina skolfoton nu!!
Den där utrustning förstår jag att du är nöjd över! Sjukt roligt ju!
kram

Snäckan sa...

Spännande!!! Esters kort verkar ju lovande ;-) Lycka till!!!!

Sara sa...

Vad roligt! Kan inte du komma till mitt jobb och fotografera :) Den stackaren vi hade förra året var verkligen inte bra...

JULIEK sa...

....men åååå så roligt, er du blitt skolfotograf. Tenk så hærligt det måste vara at få holde på med sina hobbyer til vardags. He he så gullig Ester er som modell : )

Anonym sa...

Spännande!
Det ska säkert gå bra. De flesta elever är nog ändå så ganska måna om att få fina foton.

Anonym sa...

Jepp! You're a natural born skolfotograf:) Du har tom riggat bakgrunden ser jag ;)
Kul kul!! Lycka till nu vännen!

Anna sa...

Vicke: Tack! Ja, det känns underbart att verkligen få arbeta som fotograf. Om än i en mycket stressig miljö.

Papperochpenna: Tackar, tackar! :-)

Signesvind: Hihi, Ester bör väl gå i åttan? Hon är två år (fjorton hundår). I alla fall har hon högt betyg i gott uppförande. Och hon har aldrig mobilen med på lektionerna. :-)

Lallis: Ja, det ÄR kul, om än väldigt stressigt med lååånga dagar. Det är absolut en utmaning att försöka göra sitt jobb samtidigt som man ska hantera olika barn i olika åldersgrupper.

Pethra: Ha! Ja, jag har tänkt på det där, vad man ska göra för att få elever att åtminstone le litegrann. Man måste ju anpassa sig efter de olika åldrarna och inte vara alltför pinsam.
Ja, Ester gör sig bra på bild, måste jag hålla med om. :-)

Vicke (igen:-): Kanske liiiite för långt att åka :-)Hoppas ni får en av Photomics fotografer i allafall.

Hemmarikets Charlotte: Du skulle bara våga. ;-) Jag måste bestämt tacka nej till södra sidan av Sthlm, då jag har tillräckligt svårt att hitta skolorna på "min" sida. Kram!

MrsMalinski: Japp, det är det jag pysslat med. Pluggat skolfotografering. Och nu är jag mitt uppe i det. *pust* Tack, jag behöver några lyckosparkar.

****** Tar en paus här och svarar på fler kommentarer snart!*******

Anonym sa...

*klappar händerna* ÅÅååå så roligt för dig! Och vad snyggt det blev på Ester :D Bådar gott!

Anonym sa...

Jag lämnar efter mig en lite hälsning här efter mitt besök hos dig !

Himmel så vackert foto du har tagit på Ester - så duktig du är !!!

Hoppa skolfotograferingen gick bra !

Kram Kram
Carina

Anna sa...

Saravillfara: Tjenare! :-) Ja, du, porträttfotograferingen går hur lätt som helst, men när man ska få till en snygg gruppuppställning samtidigt som man ska få alla att le och inte blinka eller vrida bort huvudet ---- Inte. Lätt.


Perlan: Haha, du är så rolig med dina "sjukt" :-)
Ja, nu har jag inte mindre än en Canon 5D att leka med. För att inte tala om studioblixtarna. Sjukt kul!

Snäckan: Tack! Det är verkligen en utmaning detta, kan jag lova. *torkar svetten ur pannan*

Sara: Har för mig att du jobbar söder om stan? Jag har norra delen. Oj då, vad hände då?

Julie K: Japp, det är det jag sysslar med under hösten. Mycket intensivt men samtidigt roligt, då jag trivs så bra bakom kameran.

Nilla: Ja, det är otroligt måna om det. Och jag försöker verkligen få dem att bli kanonbra på bilden. Men många (speciellt tjejer) har så svårt att bli nöjda, trots att bilden är ursnygg.

Anneli: Jajamän, bakgrunden riggad. Tack, det kan behövas!

Christina: Hihi, ja det är kul. Men väääldigt intensivt också.
Ja, visst blev Ester fin på bilden!

Underbara små ting: Hej! Och tack så mycket!

Det Mörka Hotet sa...

Holy Cow...eller Dog, rättare sagt: vilken kalasfin bild - jag häpnar!


DMH/Samuel