15 april 2007

*Mmm...grodlår, slurp*

(Foto: Anna Evenius)

Men har det inte varit en alldeles fantastiskt vacker dag, idag? En sommarvärme som liknar julibölja, i mitten av april!? Jag tycker allt att det är lite märkligt. Inte för att klaga, men visst funderar jag över hur mycket som har förändrats, bara sedan förra året. Jag frågar mig, var är t ex myrinvasionen som brukar inträda så här på våren? Vi brukar ha en period då vi metodiskt och handfast saboterar den motorväg svartmyrorna byggt, från ytterdörren, längs väggen, fram till hallspegeln och ut på golvet. Men nu - inte en skymt av de små rackarna.

Nej, nytt för i år är grodor. Eller paddor som man kanske kan kalla vissa av dem (no offense). Inte inne i huset (än så länge), men på tomten. Sedan igår kväll, har jag flyttat på fem stycken och räddat dem från Esters blöta tunga och vassa tassar.

Grodor är rätt söta. Om de kommer en och en. Kommer de i flerpack, blir det genast lite skrämmande. Det är som Fåglarna, fast i grodformat.

Ur ett grodperspektiv, alltså.

***

14 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det härligt med solen, men lite ovant så här års. Åh är det grodår iår, har faktiskt inte sett någon. Annars brukar de ju skutta lite över vägarna här och där. Flugorna har vaknat här dock, men annars är det rätt lugnt på djurfronten =)

Anonym sa...

Grodor kan jag nog inte hålla med om att de är så söta. Är nog rädd för de flesta småkryp.
Men solen däremot är jag absolut inte rädd för;)

Anonym sa...

Men goaste Ester!!
Förlåt att jag tjatar, men bilderna på henne är så fina, och påminner om vår Rocky så mycket :)
Såklart hon vill titta närmare på de små grodorna... *ler*
Terminator-Ester :)

Anna sa...

Tinitott: Ja, här måste det vara grodår i allafall. Bäst att se upp var man sätter ner fötterna...

Vicke: Jomen grodor som är så söta...? Däremot avskyr jag myror och andra kryp.

Sara: Åh, det är klart att du blir påmind... Hoppas du inte tycker det är jobbigt? Ja, det är högintressant det där som prasslar i löven. Kan inte vara skönt att få Esters tassar på sig. Eller det vet jag att det inte är. De är hur sträva och torra som helst!

Anonym sa...

I vår damm ligger inte mindre än 21!! stora äggklumpar, med säkert 10 000 grodyngel i varje. Huuuu! Många grodor blir det.... Jag får nog ta fram håven...
Fast en och en, som du säger är de jättesöta.

Anna sa...

Anneli: Say what?! 21 x 10 000?
Ta skydd!!!

Anonym sa...

Härlig bild på söta Ester !
Kram !

Anonym sa...

Näe ... jag har bara mördarsniglar i min trädgård :P

Anna sa...

Tina: Hon har en härlig mungipa.
:-) Kram!

Christina: Usch och blä för såna. Peppar, peppar, ännu inga hos oss.

Anonym sa...

Du är rar du Anna som frågar, men nej, det känns inte (jätte)jobbigt.
Jag är så glad att ni har eran fina Ester, och jag gillar bilderna på henne mycket.
Man måste ju tillåta sig att minnas tillbaka också, det finns så oerhört många fina minnen som värmer, även om saknaden gör sig extra påmind så´na gånger.
Kramar till dig, raraste du!

JULIEK sa...

...men for ett underbart "grod" motiv : )

Signes Vind sa...

Har sett i flera inredningsbutiker att det är grodår även där. Grodor i en massa olika material o dessutom med kronor på huvudet - man skall väl pussa dom o få en prins;))

Anonym sa...

Meh! Nu har jag varit in här ett antal gånger och tittat och först nu upptäcker jag att det bara är i min fantasi som jag har kommenterar.
Mitt mellannamn är snurrig;-)

Guuud vad jag skulle vilja pussa den där hunden!
Trevlig helg!
Kram Mams

Anna sa...

Sara: Mina Esterbilder är en hyllning till farbror Rocky. Kram!

Julie K: :-)

Signes vind: Jaså, det är inne med grodor alltså? Fast jag bör nog inte pussa på dem. Kan inte ha hur många prinsar som helst springande här på tomten. ;-)

Mams: Tack, jag vet hur snurrig funkar... Har ju gjort så själv, flera gånger.
En Esterpuss kan allt bli verklighet, nångång. Kram!