17 april 2006

Nya insikter om mig själv

Jag njuter. Inte en gnutta snö kvar på vår tomt. Det är t o m varmt ute! Fy satan vad vi längtat.
Helgen har varit bra. Träffat mer folk än vad som var planerat. Både familj och bekanta från förr hanns med.

Det är när jag träffar folk jag inte umgås med på samma sätt längre, som jag inser hur mycket jag har utvecklats och i viss mån förändrats. Det är ju som så, att under en tidsperiod på, låt oss säga 5-6 år, har jag gått från att må Mycket Dåligt På Gränsen Till Svår Depression, till att sakta stiga upp till ytan, komma till insikt, bli starkare och få tillbaka tron på mig själv...

Bloggen startade jag ungefär när jag var strax under ytan, lite förvirrad, med många dalar och några toppar och svagt förhoppningsfull. Jag tror man kan se om man läser mina senaste inlägg från detta års början till nu, att jag är rätt så stark i min tro att jag ska börja arbeta som en egenförsörjande fotograf. Det känns så rätt.

Men. När jag nu träffade vänner från förr, upptäckte jag till min förskräckelse och sorg, att jag krympte en gnutta. Jag insåg att dessa personer inte såg mitt nya jag. Och det är ju inte så konstigt. När man inte umgås på jättelänge. De såg mig som den gamla Anna så klart. Och jag blev förvirrad. Hade så mycket i mig som inte kom fram så jag blev tillknäppt och spänd.

Himla intressant det här med beteende. Hur man är och påverkas av olika människor. Om jag ska se klokt på det här, så ska jag se detta som en nyttig upptäckt. Jag ska nu sträva efter att bevisa både för mig själv och andra att jag menar det jag säger.

Öppnar ögonen för nya utmaningar. Och motiv. Tar av linsskyddet.

***

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, jag förstår hur du menar. Det där med vänner som får en att känna sig på ett visst sätt - ett sätt som man kanske inte gillar själv!

Jag gjorde också denna upptäckt själv för något år sedan. Så för en tid sedan så gjorde jag helt enkelt så att jag sorterade lite bland mina vänner. Det låter grymt kanske, men varför ska man behöva umgås med folk som får en att må dåligt eller får en att krympa. En relation handlar om att både ge och ta...men om man hela tiden bara får ge och inte får någonting tillbaka (och då pratar jag inte om materiella ting)vad är det då för relation. För vad gör man i en kärleksrelation som är likadan? Jo, man kanske gör slut eller ser till att relationen förbättras. Så tänker jag om vänskapsrelationer också.

Kanske blev detta invecklat, men jag hoppas att du förstår hur jag menar. Du är bra Anna...dessutom tar du otroligt fina bilder, så jag hoppas att du får hålla på med det du helst vill!

Kram Mams

Anna sa...

mams: Tack för dina kloka ord! Och vad snällt sagt av dig. Jag blir alldeles varm.

Nina sa...

Håller med Mams . Har barmdomsvänner som alltid får mig att må dåligt och jag har tröttnat på att dem suger energin ur mig och jag inte står emot . Så nu får det vara bra med det. Ajöss godbajs vi hade kul typ i 9:an men nu 20 år senare har vi inget mer gemensamt än ja just det vi hade kul i 9:an.

Anonym sa...

Min erfarenhet av vad "andra" säger/tycker/tänker om vad man pysslar med eller har utvecklats till är:
-Det finns de som _aldrig_ kommer att förstå vad du gör. Och det måste man/du/jag/alla acceptera. Ingen kommer nånsin att förstå en helt och fullt - så är det oxå.
Därför...
-bör man sortera. Framförallt bland sina intryck av vad "de andra" säger eller hur "de" beter sig.
Men visst är det trist. Trist att inse hur människor förminskar andra. Så onödigt, liksom.
Kram från mig.

Snäckan sa...

Blev glad och sorgsen av ditt inlägg. Glad att du verkar ha fått tillbaka livsgnistan men ledsen för att du krympt i helgen som gått. Instämmer i vad de övriga sagt innan mig. Sortera. Människor förändras och går vidare och det är inte alltid rätt att hålla kvar, bara av gammal vana. Du verkar vara en underbar människa så stå på dig. Alla dina nufunna vänner här på nätet finns för dig och klappar dig på axeln när som du behöver det. Det är bara att höjta till. Stor kram!

Anna sa...

Vad glad jag blir för era fina inlägg! Tack! Det värmer!

Dépardieu sa...

Hmmm, känner igen dina funderingar och kan bara hålla med de flesta som skrivit tidigare. Sortera. Välj bort alla energislukare som endast tar och aldrig ger.

Problemet är ofta att komma till insikt om vilka människor som verkligen ger och inte endast tar och därefter verkligen våga ta steget och sortera bort. Vanan och gamla hjulspår har en otrolig makt.

För egen del var jag tvungen att fly landet och flytta 150 mil innan det gick upp ett ljus. Å andra sidan var det mycket starkt skinande ljus så sorteringen blev därefter ganska självklar.

Och som sagt var - satsa på din fotografering under tiden du sorterar. Du har talang.