25 mars 2006

TV-fri månad

Mitt duntäcke har fått fågelinfluensan. Det kämpar nu för livet i torktumlaren. Tillsammans med tre tennisbollar. Ska bli kul att se hur resultatet blir. Om det klarar sig, vill säga.

I övrigt vill jag bara berätta om ett förslag som C kom med häromdagen (var det igår?). Han frågade mig vad jag tycker om att ha en TV-fri månad. Typ april! Alltså INGEN får slå på (=knäppa på trycka på ON, osv... Inte vara taskig mot) TV:n, inte ens vi vuxna.

Som ett test så att säga. För att se vad som händer med oss. Vad vi gör istället. Förmodligen umgås vi mer. Och det är ju inte fel. Det är ju istället otroligt bra för fantasin. Både hos barnen och hos oss. För vad ska vi göra ikväll, typ tisdag...? Tja, vi kan ju sitta och prata och kanske rita vid köksbordet? Eller vad ska vi göra ikväll, typ fredag?? Laga mat tillsammans och spela en massa spel, typ poker, fia med knuff, u name it? Spela in en kortfilm med pappas mobiltelefon? Hitta på en egen låt och sjunga in den i pappas hemmastudio?

Fota med mammas kamera? Nope. Nix. Never. Inte röra! Aahaa, om mamma får hålla i kameran? Ja, men det köper jag.

Men fatta! Detta skulle ju kunna bli hur kul som helst. Man kan se det som ett experiment. Jag kommer självklart blogga om hur dessa dagar ser ut, och redovisa resultatet sista april.

En belöning är också utlyst för denna offring(?). C har lovat att köpa oss en 42-tums plasma-TV om vi klarar detta. YYYEeeeHAAaaaa! Kanske lite motstridigt, jag vet. Vid den tiden har vi kanske vant oss av helt med att titta på dumburken. (Hm, kanske har C redan räknat ut det?)

Varför inte testa själv? Du där som läser detta... (jag ser nog att det är en del som läser=)

(Tilläggas bör, att de gånger jag tittar på TV är just fredagar och lördagar. Kanske någon timme sent på kvällen på vardagar. Brukar t o m missa början på Desperate Housewives nu för tiden. Fastnar framför datorn istället...hm...)

Nu måste jag gå och ge första hjälpen till täcket.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så SMART! Och VÅGAT! Ska göra detsamma... ingen tv hela april. Från och med idag.
Gulp.
Känns som det kommer att bli både TYST, SVÅRT och SKÖNT.
:-)

Anna sa...

Oj, ska du också prova? Ja, det är skönt att bryta mönster faktiskt. Man upptäcker annat som finns runt omkring oss. Lycka till! :)

Anna sa...

helena: Fast se till att du lyssnar på musik eller nåt schysst radioprogram så att det inte blir FÖR tyst. :)